Kost- och Hälsocoach utbildning

Kommentera
Nu är jag hemma och fullproppad med ny energi, skratt, nyfikenhet, motivation och information ifrån dessa dygn på skolan. Hela utbildningen känns så himla rätt, på en lagom nivå där man såklart kan "grotta" ner sig huuur mycket som helst om man vill i vissa ämnen eftersom det är så brett och man aldrig kan bli fullärd. Jag blir bara mer och mer faschinerad av människokroppen, kost, motion, träning, stress, beroenden och hälsa över lag.
Vid detta tillfälle gick vi vidare med träningslära, näringslära, MI-samtal, stresshantering, dans och konditionstest, hälsobedömning vilket jag tyckte var väldigt intressant!

Mina resultat från hälsobedömningen/ konditionstestet vart jag glatt överraskad av! (OBS- de såg heeelt annorlunda ut för 2 år sedan med 20 kgs övervikt och ingen kondis, dåliga kost- och motionsvanor. Men som sagt- det är aldrig för sent för en förändring!)
Min maximala syreupptagninigsförmåga ligger på 3,3 l/min, vilket ger mig ett testvärde 54 ml/ kg/ min och har man över 57 så ligger man på en nivå där elitidrottare befinner sig. (över 35 bör alla ha ur ett hälsoperspektiv, men tyvärr ser det inte alltid ut så idag...) Detta gav mig såklart en morot och ett klockrent mål till i vår när vi ska göra om dessa hälsobedömingar = jag ska upp på ett testvärde 57 eller över! Det vore rätt häftigt sa min Hälsopedagog och jag kan bara hålla med ;) Detta kan jag göra genom konditionsträning så nu ska lägga in mer spinningpass eftersom det är den typen av konditionsträning jag gillar bäst, 1-2 pass/vecka. Och jag startar redan imorgon fm med ett ;) Jag tror det blir perfekt med tanke på Tjejvättern sen med! Någon som har funderat mer ang Tjejvättern och vill haka på föresten? :)
 
Nu ska jag ta helg och öppna böckerna igen på måndag, om jag nu kan hålla mig tills dess nu när jag fått så mycket energi! Tack alla underbara klasskamrater för ännu en superhärlig träff, jag ser redan fram emot nästa om 6 veckor.
 
Trevlig helg mina vänner,
Kramar Nathalie