Socker...

Kommentera

Något jag fått upp ögonen för och skulle vilja engagera mig mer i är barn och ungdomars hälsa, i och med att grunden för framtiden faktiskt sätts här. Nu är rekommendationerna att barn under 2 år inte ska äta något tillsatt socker över huvud taget samt att barn över 2 år bör få i sig max 25 gram tillsatt socker/ dag. (Det är exempelvis 35 gram socker i 33 cl läsk och 60 gram socker i 100 gram lösgodis…) Personligen ser jag ingen anledning till att ge sitt barn tillsatt socker. Vi vet mycket väl vad sockret har för hälsorisker, hur det påverkar kroppen och jag har svårt för att se varför man medvetet väljer att ge sitt barn detta ”gift” som det faktiskt är. Socker och söta smaker är inget som behöver introduceras för småbarn, det kommer komma naturligt med åren när barnet blivit lite äldre och det är svårare att kontrollera intaget. Med barn under 2 år är det föräldrarna som gör ett val som i sin tur går ut över barnen i längden kan jag tycka i hårda drag. Vi behöver samla mer kunskap, bli mer medvetna om konsekvenser och agera därefter.

Däremot är det tyvärr svårt att hitta produkter i affären som inte innehåller något tillsatt socker. Man blir nästan skrämd av att gå runt i affärer och läsa innehållsförteckningar! Bara på en vanlig frukost kan man få i sig över de dagliga rekommendationerna av socker genom att äta smaksatt yoghurt, frukostflingor och juice exempelvis, som anses vara en fullt normal frukost. Det skulle behövas en förändring som gjorde det mer lättillgängligt för oss konsumenter att hitta ren och naturlig mat utan alla dess tillsatser som kroppen tar skada av. Jag önskar att det går åt rätt håll och att onödiga tillsatser och tillsatt socker kommer uteslutas mer och mer med tiden. Frågan är varför det tillsätts socker i nästan allt som finns i butiken när vi vet vad det orsakar både precis när intaget av socker görs men även på sikt? Hjärt- kärlsjukdomar, diabetes typ 2, övervikt, påverkar blodsockernivån, fettlever, förhöjt kolesterol, humörsvängningar och karies är bara några bieffekter.

Jag rekommenderar alla att se ”Sockerfilmen” som finns på SVT Play, en i mina ögon otroligt bra gjord film där man får se svart på vitt sockrets påverkan. Jag vet att en del elever hoppar över skollunchen för att istället gå till fiket/ affären och köper bullar, godis och läsk bl.a. så det vore en god idé att visa filmen även i skolan. 

OBS: Detta är mina tankar och inte tänkt som några pekpinnar eller påhopp på något sätt, det är upp till var och en hur man väljer att leva. :)

”Du lever bara en gång, se till att göra det fullt ut och ta hand om den fantastiska kropp du har samt skapa de bästa förutsättningarna för ett friskt och sunt liv för dina barn.”
 
Kramar Nathalie
 
Bildresultat för socker